IK BEN HET ER NIET MEE EENS…
Er is een kans dat we het nog gaan meemaken: auto’s die zelf kunnen “nadenken” en zelf ingrijpen om te voorkomen dat er een ongeval plaatsvindt. Tot die tijd kan een moment van onoplettendheid van de bestuurder leiden tot een ongeval. Een ongeval dat gelukkig meestal beperkt blijft tot materiële schade.
Wie is de schuldige?
Na een botsing zal snel de vraag gesteld worden wie de schuldige is aan het ongeval. Voor de betrokkenen zal het antwoord heel belangrijk zijn. Is de automobilist met alleen een WA-autoverzekering de schuldige, dan krijgt deze de schade aan zijn eigen auto niet vergoed. Is de automobilist met een volledige allriskdekking de schuldige, dan wordt de schade aan de eigen auto wél vergoed. Deze schade heeft waarschijnlijk wel gevolgen voor de opgebouwde schadevrije jaren. Dit betekent dat de autobezitter in latere jaren een hogere verzekeringspremie moet betalen. Ook heeft hij misschien gekozen voor een bepaald eigen risico en leidt het ongeval op die manier ook tot financiële schade.
Kortom iedereen die bij een verkeersongeval betrokken raakt, heeft er een financieel belang bij om niet als “schuldige” aan het ongeval aangemerkt te worden.
Verzekeraar kan er anders over denken
Meestal is er weinig of geen discussie welke partij “schuldig” is. Soms is die discussie er wel. Het kan dan gebeuren dat de “eigen” verzekeraar jegens de tegenpartij een standpunt inneemt waarmee de klant het niet eens is. Bijvoorbeeld dat de eigen verzekeraar jegens de andere partij erkent dat de eigen verzekerde schuldig is aan het ongeval, terwijl de klant daar heel anders over denkt. Door dit standpunt van de verzekeraar kan de klant bijvoorbeeld een deel van zijn opgebouwde schadevrije jaren verloren zien gaan. Hoe zit dat?
Verzekeraar heeft zelfstandige verplichting
De autoverzekeraar is niet de ‘advocaat’ van de klant die, tegen beter weten in, de aansprakelijkheid van de klant ontkent waar die wel aanwezig is. Op grond van artikel 6 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) dient een verzekeraar de schade zelfstandig en actief met de wederpartij te regelen. Is de verzekeraar op grond van het dossier overtuigd dat de eigen verzekerde aansprakelijk is voor het ongeval, dan moet de verzekeraar deze aansprakelijkheid erkennen. Ook al is de eigen verzekerde het daar niet mee eens.
Verzekeraar moet wel letten op de belangen van de eigen klant
De autoverzekeraar heeft dus een eigen recht om de schade af te wikkelen. Maar hij mag daarbij de belangen van zijn eigen verzekerde niet uit het oog verliezen. De verzekeraar is verplicht zich op een redelijke manier in te spannen voor de bescherming van zijn verzekerde bij de vaststelling van de mate van diens (wettelijke) aansprakelijkheid. De verzekeraar kan dat doen door bijvoorbeeld een expert of (toedrachts)onderzoeker in te schakelen om de schade en/of aanrijding te onderzoeken.
Krijgt u te maken met een schade aan uw auto? Neem altijd contact op met ons kantoor. Samen met u kijken we dan graag hoe wij de schade voor u zo goed mogelijk kunnen afhandelen.